• Valanthriell

Horizon Zero Dawn (Complete Edition) İncelemesi

Platform : PC / PS4

Çıkış Tarihi : 28 Şubat 2017 (PS4) / 7 Ağustos 2020 (PC)

Tür : Aksiyon / Rol Yapma Oyunu

Yayıncı : Sony Interactive Entertainment

Geliştirici : Guerilla Games



Horizon, 2015 yılında kendini bizlere tanıttığında, özellikle görselliği ile birçok oyuncuyu heyecanlandırmayı başardığını söyleyebilirim. Ancak benim için asıl başarısı; 2017 yılındaki çıkışı ile 20 yıllık sıkı bir PC oyuncusunu PS4 almaya ikna etmesidir. Oyunun PC sürümünün çıkışı ile de hem biraz nostalji yapıp hem de Frozen Wilds eklentisinin tadına bakma fırsatı yakaladım.


HİKAYE

Oyunun inanılmaz tatlı açık dünyasına, Aloy isimli ana karakterimizin bebeklik haliyle giriş yapıyoruz. Bu bebek Nora kabilesine ait kutsal bir dağın içerisine terk edilmiş ve sonrasında bakılması için Rost adlı bir avcıya emanet edilmiştir. Böylece ikili arasında baba-kız ilişkisine benzer bir bağ gelişmektedir. Aloy, Rost sayesinde makinelerin hakimiyetini başlangıçtan itibaren net bir şekilde hissettiğiniz bu dünyada hayatta kalmayı ve savaşmayı öğrenir.

Çeşitli hayvanlar ve dinozorlardan esinlenerek yaratılan bu makineler son derece güçlü ve tehlikelidir.


Oyunumuza başladığımızda, Aloy'un çocukluk dönemindeki dışlanmışlığına birazcık tanıklık edip hem hikaye hem de oyun mekanikleri hakkında fikir sahibi oluyoruz. Ardından kızıl saçlı, atik karakterimiz yetişkin oluyor ve asıl macera başlıyor. Aloy, kendi geçmişi hakkındaki sorularına cevap aramak ve kıyamet sonrası dünyanın sırlarını çözmek amacıyla çeşitli görevlere koşuyor. Dışlanmışlığın ve kimsesiz oluşunun verdiği yalnızlık hissi hikayeye güzel işlenmiş.


Bu kadar gelişmiş, büyük ve tehlikeli makineler yaratılmışsa teknolojinin son derece ileri bir seviyede olmasını bekleriz. Ancak açık dünyaya baktığımızda kabileler halinde yaşayan ilkele yakın insan toplulukları ve sürekli karşımıza çıkan harabeler "bu nasıl teknoloji kardeşim?" dedirtiyor. Tabi ki belli başlı olayları sizler de önceden tahmin edecek ve teoriler üreteceksiniz. Hikayedeki en büyük gizem dünyanın bu kıyamet sonrası haline "nasıl" ve "neden" dönüştüğü, en azından benim açımdan. Bir de neredeyse tüm oyun boyunca bu merakın tamamlanan bir yapboz gibi adım adım giderilmesi ayrıca hoş olmuş.


Karakterler anlamında beni rahatsız eden iki nokta oldu. İlki, oyundaki yan karakterlerden neredeyse hiçbirine yeterince derinlik katılmamış. Eğer oyun "RYO" türüne dahil edilmeseydi bunu dile getirmeye bile gerek görmeyecektim. Fakat bu karakterlerin sadece Aloy'u ana ve yan görevlere yönlendirmek için yaratıldıklarını hissetmemek elde değil. Sinirime dokunan ikinci olay ise ana karakterimizin ham maddesinin saf iyilik, yardımseverlik, empati ve aşırı iyimserlik olması. (Kıskandım mı acaba?) Zira, oyunda bazı diyaloglar esnasında Guerilla Games size çok sınırlı seçenekler sunuyor. Bunlar görünürde birbirinden farklı gibi olsa da, seçimlerinizin hikayeye veya karakter gelişimine hiçbir etkisi yok.


OYNANIŞ

Bu tarzın birçoğunda gördüğümüz oyun mekaniklerinin, Horizon Zero Dawn içerisine de güzel bir şekilde yedirildiğini söylemek mümkün. Oyun evreni oldukça büyük ve yaşayan bir haritaya sahip. Ana ve yan görevlere ilaveten; toplanacak koleksiyon eşyaları, düşman kamplarına ve belli tipteki düşman makinelere ait meskenlere yapılan baskınlar ve savaş yeteneklerinizi ve hızınızı test edebileceğiniz "Hunting Grounds" gibi birçok aktivite sizleri bekliyor.


Burada söylemeden geçilmemesi gereken ise, büyük haritanın büyük sorumluluk gerektirdiği.

Kocaman bir haritaya serpiştirilen bu yan görev ve aksiyonlar, ilk seferinde büyük bir keyif ve merakla tamamlanıyor. Ancak ilerleyen zamanlarda bunların birbirine benzerliği oyunu gereğinden fazla tekrara düşürüyor. Ne bulacağınızı bilerek gittiğiniz yerlerde meraklanmak yerine "bitse de gitsek" diyorsunuz.


Bazı çarpışmalarda hikaye gereği mümkün olmasa da yukarıdaki aktivitelerin bir çoğunda oyun bize gizlenerek (stealth) ilerleme seçeneği sunuyor. Bu tarzda ilerlerken bize çok yardımcı olan ve oyunun çok başlarında edindiğimiz iki eşya mevcut. Bunlardan bir tanesi düşmanları sessizce öldürmemize olanak sağlayan mızrağımız, diğeri ise bize adeta bir dedektif bakış açısı sağlayan "Focus" çipimiz. Mızrağınız, gizlilik haricinde çarpışmalar esnasında hafif ve ağır vuruşlar yapmanıza ve "Override" mekaniğini (makineleri ele geçirip sizin tarafınızda savaşmaya ve çok kısıtlı bir kısmını binek olarak kullanmanıza müsaade eden bir özellik) kullanmanıza olanacak sağlayacaktır.


"Focus" modu etkinleştirildiğinde size sağlanan özellikler; etraftaki dost/düşman tüm canlıları ve makineleri görebilmek, daha önceden geçtikleri ve geçmeyi planladıkları patikaların izini sürmek ve en önemlisi de makinelerin zayıf noktaları ile hangi hasar tiplerine karşı daha hassas oldukları konusunda bilgi edinmektir. Özellikle yüksek zorluk seviyelerinde oynuyorsanız makinelerin zayıf noktalarına nişan almak ve doğru hasar tiplerini kullanmak işinizi oldukça kolaylaştıracaktır.


Mızrak haricinde oyundaki en klasik silahınız değişik özelliklere sahip yaylarınız olacak. Böylece farklı farklı oklar atabilecek, insan ya da makine formundaki düşmanlarınızı avlarken değişik tercihler yapabileceksiniz. Tabi ki farklı silahlar da mevcut. Mesela "tripcaster" ile çarpışmalara girmeden önce etrafa tuzaklar yerleştirebilir, "ropecaster" ile havadaki ya da karadaki düşmanlarınızı oldukları yere çivileyerek rahatlıkla amel defterlerini kapatabilirsiniz.

Silahlarınızın yanında farklı özellikler ve korumalar sağlayan zırhlar satın alabilir, bunları modifiye ederek değişik özellikler katabilir, ya da mevcut özelliklerini iyileştirebilirsiniz.


Oyunda bir de basit ama etkili ve yeterli bir zanaat (craft) sistemi de var elbette. Böylece ihtiyacınız doğrultusunda can veya koruma sağlayan iksirler, tuzaklar, silahlarınız için oklar ve diğer cephane türlerini üretebilirsiniz.


Yetenek ağacımıza baktığımızda ana oyun bize "Prowler", "Brave", "Forager" şeklinde üç farklı ana başlık sunuyor. Hangilerini seçmeliyiz diye bir endişeye gerek yok. Eğer isterseniz tümünü almanıza yetecek kadar yetenek puanına ulaşmak kolay ve mümkün. Frozen Wilds eklentisi ile yetenek ağacımıza dördüncü olarak "Traveler" başlığı ekleniyor.



Oynanış anlamında beni en tatmin eden şey (özellikle PS4 titreşimleri ile birleştiğinde) vuruş hissi oldu. Genel anlamda son derece hızlı ve durmadan hareket eden makineler üzerindeki zayıf noktalara isabetli atışlar yapmak çok kolay değil. Ancak başardığınız zaman hem verdiğiniz zarar hem de size sunulan görsel efektler ve sesler ile ödüllendiriliyorsunuz. Örneğin attığınız okların hedefine ulaştığı anda vurduğu yere de sizin kullandığınız hasar tipine bağlı olarak patlama, yanma, donma, elektrik çarpması gibi sonuçlar doğuruyor.


GÖRSELLİK

Geldik Guerilla'nın tartışmasız çok iyi iş çıkardığı yere. Orman, çöl, karlı dağlar veya harabeler demeden girdiğiniz bütün mekanlar, oyuncuya doğru duyguları yaşatan, gerçekçi atmosferle sahip. Ormanlarda yeşilin huzuru, dağlarda karın dinlendirici etkisini izlemeye doyamazken, kapalı ve karanlık mekanlardaki daha gergin ve tetikte hissediyor insan kendini.


Karakterlerin dizaynı ve görselliği de oldukça zengin. Ama burada vurgulanmadan geçilmeyecek asıl nokta, savaştığımız makinelerin muazzam dizaynları. Gerek yürüyüş, uçuş, saldırı efektleri gerekse de aldıkları darbelere, kopan ve patlayan robotik parçalara verdikleri tepkiler çok etkileyici.


PS4 optimizasyonu çok güzel, söylenecek çok söz yok. Ancak PC sürümü için aynı durum söz konusu değil. Performans ve ekran kartı sorunlarına ek olarak oyun açılışında da sıkıntılar yaşayabilirsiniz. Fakat Guerilla bu hataların üzerinde çalıştığı ve birçoğunu şimdiden çözdüğünü söylüyor.


Oyunu iki platformda toplam 50 saatten fazla oynadım ve yalnızca iki defa "glitch" ile karşılaştım. Bir tanesi, yüksekçe bir noktadan düştükten sonra karakterin takılması ve kurtulamamasıydı. Diğeri ise yüzme animasyonunun karada da bir süre devam edip sonra normalde dönmesiydi. Bir açık dünya oyunu için çok da kabul edilemez sıkıntılar değildi.


MÜZİK VE SESLENDİRME

Genel anlamda oyunun müziklerinin başarılı olduğunu söyleyebiliriz. Olumsuz olarak değerlendirilebilecek bir nokta benzer mekanlarda aynı müziklerin tercih edilmesi. Oyunu çok uzun saatler oynadıktan sonra müzikler bir şekilde beyninize yerleşiyor ve çok fazla tekrara düşüldüğünü hissettiriyor. Tabi bu benim problemli kişiliğimin bir yansıması da olabilir.


Seslendirmeler ile ilgili herhangi bir problem görmedim. Sesini en çok duyduğumuz Aloy karakteri, abartıdan uzak, gerçekçi bir seslendirmeye sahip. Diğer dikkatimi çeken karakter seslendirmesi ise benim gibi "Fringe" dizisi hayranlarının şıp diye tanıyacağı Lance Reddick'e ait. Reddick, oyunun ilerleyen kısımlarında tanışacağımız ve Frozen Wilds eklentisinde iletişimi sürdüreceğimiz Sylens karakterine hem görsel modelleme hem de seslendirme ile hayat vermiş, çok da iyi yapmış.


DEĞERLENDİRME

Aslında oyunu sadece PC'de oynamış olsaydım bazı teknik kusurlar sebebiyle daha düşük bir puan verirdim. Bugün durum değişmiş olsa da puanlama yaparken Horizon Zero Dawn'ın bir PS4 "Exclusive" oyunu olarak çıktığı günleri de göz ardı edemedim. Neticede ikinci seferinde bile keyifle oynanabilen başarılı ve sürükleyici bir yapım.



FAYDALI LİNKLER

https://store.playstation.com/tr-tr/product/EP9000-CUSA01021_00-HRZ000000000DLC1

https://store.steampowered.com/app/1151640/Horizon_Zero_Dawn_Complete_Edition/



Nymriell Gaming tarafından Wix.com ile kurulmuştur.

  • Instagram
  • Twitter